Konsten att lösa problem.

Halva veckan har gått, men inte helt smärtfritt. Måndagen var nog bra vad jag vet. Kommer knappt ihåg vilka kunder jag haft så det var nog inga problem.

Tisdagen fick ta det tunga lasset däremot. Slingningen på förmiddagen var lätt på så sätt men när den som sitter i stolen "vet bättre än mig" är t o m det simplaste svårt att genomföra. Fick dock skylla mig själv lite i det här fallet eftersom jag blandade blekningen för lös. Men jag trodde ändå att eftersom det var med 9% så skulle det gå bra ändå. Det blev det inte. Så efter 25 min i värme var hon ändå pissegul så som nödlösning blandade jag till en tjock smet med 12% och lät sitta i 5 min till. Nyansering på det sen så var det prima. Men hade jag bara lagt ner energi o hällt i lite merpulver hade jag sluppigt jobba över 20 min på lunchen.
På eftermiddagen sen hade jag den omtalade omfärgningen. På morgonen drömde jag t o m om den. Det visade sig att min kund inte alls ville ha det hon sagt till mig utan ljusare. Tyvär, sa jag, då får du boka en ny tid och betala för en ny behandling. Jag visad t o m hur färgen skulle bli och hon ville ha den!? Sen att det blev mörkare på längderna var misstag av mig. Men det gick att ordna. Och det gjorde så färgen blev jämn och fin brun som vi pratade om från början. Nöjd? Tveksamt. Men i det här fallet tror jag inte det handlar om håret för hur jag än hade gjort hade hon inte blivit nöjd.

Onsdag, idag. Hade en av mina stamkunder på morgonen som alltid blir fin i håret (tack vare mig haha ;). Vi gjorde det mörkt idag. En jäääääättefin brun som verkligen bara var brun. Mustig mörk brun. Inte varm. Inte kall. Bara brun. Det har jag saknat. Lite glamourlockar på det så var hon klar för tur till ullared.
Problemet kom efter lunch. Permanent (varför dessa permanenter?).  En jättesöt kund som jag klippt en gång förut och som solar hos oss. Det största problemet här är att hon inte kan så bra svenska. Därför blir det svårt för mig att förstå hur hon menar och för henne att förstå när jag förklarar hur det kan bli med en permanent när man både färgar och slingar håret.
Dom flesta som har lite längre hår och viss permanenta sig tror att man kan få dom är "naturliga" lockarna som man ser på bilder. Går inte. Nu finns det säkert nån frisör här i världen som inte håller med mig men så vitt jag vet och har lärt mig så går det inte. för det blir inget av det. Det är inte samma sak som att rulla håret på stora spolar när det är blött och sen låta det torka. Inte samma sak!
Vi kom iaf överens om att göra permanenten. Var kunden nöjd? Ja. Var jag nöjd? Ja kunden var ju nöjd. Blev det fint? Smaken är som röven.

I samband med permanentkunden så klippte jag mig i fingret. På med plåster och fortsätta. Grejjen var bara att när jag kommer ner till pendeltåget och ska knyta skon river jag upp det där klippsåret igen och det bokstavligt tala rinner blod. Jag har lämnat blodspår vid hållplatsen så Lindome-bor det är ingen som dött, bara jag som blött.
Hur som helst had ejag inget plåster (det har man aldrig när det behövs). Hittade däremot en tampong i väskan. Den suger ju upp vätska som bekant så det fick blir mitt plåster. Funka skitbra.

Det blev ett långt inlägg idag och det blir så ibland. Natt.






Det framtida plåstert?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback