När är man svensk?

Sitter och tittar på Halal Tv. Jag blir lite... hmm.. irriterad?

Vad jag vet gör Sverige mycket mer än vissa andra länder gentemot invandringen. Självklart ska man ifrågasätta saker och ting och vissa saker ska göras bättre äv vad det är idag. Men nåt som retar mig lite är det dom tog upp. När är man svensk? Förlorar man sin svenskhet när man tar på sig en burka? Vad är svenskt och så vidare.

På vissa skolor i Sverige får man inte ens sjunga nationalsången på sveriges nationaldag elr ha svenska flaggan hissad på skolavslutningen. Jag kan inte bekräfta att det är så men jag har hört det från många ställen och det känns jättetråkigt om det skulle vara sant. Är det inte i Sverige vi bor? Tar man inte seden dit man kommer?

Vad skulle hända om en svensk bosätter sig i t ex Irak eller Afganistan eller något land där Islam är relidionen som är majoritet. Skulle det accepteras att hon/han gick i shorts, utsläppt hår, linne?
Jag har mycket svårt att tro det men allt är ju möjligt.
Jag tycker det är tråkigt att dom inte kan jämföra då hur det är för en svensk att komma till ett av dom länderna.

Man måste anpassa sig. Nu menar jag inte att man ska ge upp sin religion och sina egna seder. Men Sverige är ju ett land. Jag är svensk och född i Sverige. Flyttar jag till Iran kommer jag fortfarande vara svensk och ses som invandrare.
Även om jag bor och jobbar där resten av mitt liv kommer jag alltid att vara en svensk invandrare. Samma sak är det väl för utländska invandrare som kommer till sverige?

Men om allt ska blandas och alla svenska seder ska tas bort för att sverige måste anpassa sig efter alla andra kan vi väl lika gärna döpa om Sverige till Allemansland och byta ut svenska flaggan till en grå neutral färg.

Det är ett ämne som berör många. Det är lätt att bli misstolkad och jag hoppas ni inte tar inlägget på fel sätt.

Ha det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller me!!

Postat av: Mimmie

Bra rutet Cathrin!

2008-12-08 @ 23:29:32
URL: http://mimmie.blogg.se/
Postat av: Angie

Maggan, Maggan, Maggan...

Vilket bra inlägg, mkt bra skrivet och jag håller med dig :)

2008-12-09 @ 00:42:52
URL: http://eutuxia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback