Bomber o granatäpple.

Idag har vi äntligen varit i Jerusalem . Den heligaste staden av dom alla. Vi parkerade och gick till gamla stan. Jag var ju självklart tvungen att köpa en t-shirt för folk stirrade som om dom aldrig sett ett vitt linne förr. Mamma tyckte det va bäst o köpa en t-shirt då så dom superreligiösa inte skulle börja kasta sten.
Sen gick vi iaf till gamla stan. Det va jätteroligt att gå o titta där på den arabiska marknaden. Alla religioner försöker ju samsas där i Jerusalem. Det går väl inte så bra alla gånger...
Det var hur mkt saker som helt. Färger, dofter, kryddor, kött, smycken, människor (inte som säljdes såklart).
Sen kom till den där jättekyrkan, där det sägs att Jesus är begraven. Det va lite härftigt att gå in där. Jag tog på hans gravsten. Det kommer folk från hela världen dit o dom lägger smycken o kors på stenen för att dom ska bli välsignade. Dom t o m kysser stenen. Det gjorde inte jag!
Sen fanns det en krypta där Jesus är begravd. Nu är väl ingen riktigt säker på att det är just där men vi säger att det va där. När jag skulle gå in så blev jag stoppad av en präst som kom med en sjal. Jag fick tydligen inte gå in där i shorts utan jag va tvungen att dölja benen. Det kunde ja väl gå med på. Skulle ju bara kolla läget därinne. Det var en speciell känsla faktiskt att känna på hans grav o sånt.
Vi kikade runt lite och vi hittade tll den där stora stenen ni vet som dom rullade för hans grav. Sen köpte vi ljus och tände för dom vi känner har gått bort. Det kändes speciellt att få tända ljus för dom i just den kyrkan i Jerusalem.
När vi kände att vi va klara därinne så kände jag att jag va jättetörstig. Och vad passade inte bättre än nypressad juice? Granatäpple, mm. Brukar ju va gott i alla drycker. Men UUUUUUH va fel jag hade! Det var så surt o beskt så tungan kröp ihop till en liten klump längst inne i munnen. Jag vill ju inte påstå att det släckte törsten. TVÄRTOM!
Vi träffade iaf på en katt med ett blått o ett grönt öga. Den va jättefin.
Vi gick ut från gamla stan och riktade in oss på att hitta till spagettistället shpagettim. Vi hittade till slut och fort som fan beställde vi in vatten o cola. Åh vad gott det var... Och maten var såklart också väldigt god. Spagetti med räkor, vitlök, tomat, mandel (den va inte så god) o purjolök i gräddsås. Men jag kan ju säga det att jag är mätt ännu o det var ju nåra timmar sen nu.


Vi övervägde om vi skulle gå o titta oss runt i stan elr gå mot bilen. Vi gick till stan. Där utanför en bank satt det några hippiejudar och spelade gitarr i färgglad kalotter o dreads. Jag tog inte kort på dom. Jag ville ju ta kort på superjudarna men dom gömde sig tydligen hemma idag.
Men vi hittade iaf skorea där jag köpte ett par apsnygga skor. Mamma hittade inga skor...

Vi tröttnade till slut o gav oss iväg mot bilen där vi senare skulle sitta pch svära åt alla idioter i trafiken.
När vi satt i bilen så höll vi såklart fortfarande utkik efter superjudar och rätt som det är så kommer det 2 stycken gående! Jag vevade fort ner rutan o knäppte ett kort. Dom märkte det och jag fick skämmas lite. Men det var det värt. Men på flygplatsen ska jag va het på kameran o va beredd hela tiden.

Eftersom vi gått heeeeeela dagen så är mina fötter lite trötta och luktar inge vidare. Blir väl en dusch innan sängen men dte är ju långt kvar ännu.
Ska gå långprommis på stranden imorn igen.

Just ja, i fredags morse smällde det visst en bomb här i södra ashqelon. Det var Gertrud som sa det igår när hon o ulf var över till oss på middag. Ulf är kollega med Björn Nagander som var med i idol nu, han som va polis från Skellefteå elr nåt sånt!

Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback